School‎ > ‎

ICT; programmeren

Programmeren, inleiding


Wij zijn in augustus 2017 gestart met het project 'Programmeren in de basisschool'. Alle groepen gaan ‘Leren programmeren’.

Wij hebben gedurende zes weken de zogenaamde programmeerboxen voor alle groepen 1 t/m 8.

Het varieert van ‘programmeren van een bij’ in groep 1 tot ‘programmeren in de Engelse taal’ in groep 8. De programmeerboxen rouleren binnen de SCOL-scholen. Dit jaar is een pilotjaar, waarin de Zijlwijkschool als eerste aan de beurt is. Kijk u ook op www.roboschool.nl



 

Doel programmeren

Naar verwachting wordt het steeds belangrijker om goed met computers om te kunnen gaan en dat vereist een andere manier van denken. Met de leerlijn leren kinderen bijvoorbeeld complexe problemen oplossen door ze op te delen in kleine stukjes, precies zoals een computer ook werkt.

Het op jonge leeftijd beginnen met programmeren helpt leerlingen om meer gestructureerd te denken; het bereidt hen voor op een (school)carrière in de technische vakken en het biedt leerlingen de mogelijkheid om zichzelf intellectueel te ontwikkelen.

Beebots

De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando's geven. Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechtsdraaien en dan weer een stap vooruit. De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren.

In verschillende opdrachten laten leerlingen de Bee-Bot een parcours op variërende matten afleggen. Er zijn diverse matten op de markt met de meest uiteenlopende opdrachten. Voor taal- en leesopdrachten, is er bijvoorbeeld een lettermat verkrijgbaar. De robot rijdt van letter naar letter, om een woord te maken. Ook bij topografie, verkeer en techniek kan met de Bee-Bot worden gewerkt. Het aantrekkelijke van de Bee-Bot voor de lespraktijk is dat de docent ook zelf opdrachten kan ontwerpen. Met accessoires en zelf ontworpen illustraties, landkaarten, vormen, letters of cijfers, kan de docent leerlingen een op maat gemaakte les aanbieden.

Probot

De Pro-Bot is een logische opvolger van de Bee-Bot/Blue-Bot en is inzetbaar in het voortgezet onderwijs of in de hogere klassen van het basisonderwijs. Deze vloer-robot kan complexere controletechnieken uitvoeren, waardoor het vooruitdenken van leerlingen sterk wordt gestimuleerd.

Ozobot

Deze gadget en tegelijkertijd leermiddel kan worden geprogrammeerd door middel van kleuren en lijnen. Teken lijnen in verschillende kleuren en maak verschillende kleurcodes waardoor het kleine robotje verschillende manoeuvres uitvoert.

Niet alleen op papier kun je het bolletje van alles laten doen: ook op de tablet zijn er eindeloze mogelijkheden! Download de gratis apps (iOS & Android: OzoDraw, Ozoluck, Ozopath en OzoGroove) waar je Ozobot mee samen werkt en teken op je app, of: laat je robot dansen zonder dat je ook maar iets hoeft te tekenen! Er zijn eindeloze mogelijkheden voor urenlang vermaak.